Spitzer Noémi Fruzsina
A Szegedi Tudományegyetem Vizuális Kultúratudomány mesterszakán, Filmkultúra szakirányon végeztem. 2007-től készítek experimentális rövidfilmeket, animációkat, galériák, múzeumok részére pedig művészportrékat, videóinstallációkat. 2017-től kurátorként, majd később alelnökként kapcsolódtam be a Magyar Elektrográfiai Társaság munkásságába. A kurátori tevékenység mellett alkotóként szerepelek hazai és nemzetközi kiállításokon, filmfesztiválokon. 2019-2021 között részt vettem a Széchenyi István Egyetem VR Learning Center projektjeiben.
Grafikáimban a természet elemei, ember alkotta tárgyak és technomédiumok töredékei kapcsolódnak össze. 2021 óta kutatom a mesterséges intelligencia és a képzőművészet kreatív együttműködésében rejlő lehetőségeket. A gép számomra kreatív alkotótárs, igaz néha túlzásba viszem az antropomorfizáló gesztust és nevet adok a kettes számrendszerből felépülő „munkatársaimnak”, teszem persze mindezt szigorú koncepció alapján. Például Eliza, a számítógépem G. B. Shaw drámájának főszereplője után kapta a nevét, hiszen a médiakonvergenciának köszönhetően nagyon sok potenciális „személyiséggel” rendelkezik, néha szórakoztató,de a legtöbb esetben fáradhatatlan és gyakorlatias alkotótárs.
Fontos számomra, hogy az egyetemtől olyan elméleti tudást és felkészítést kaphattam, amely egyrészt segítséget nyújtott abban, hogy reflexiókat fogalmazzak meg a digitális vizuális kultúrával kapcsolatban, valamint nagyban inspirálta gyakorlati tevékenységemet is. Hozzásegített egy kutatói, kritikai, elemzői szemlélethez, lényeges kérdések feltevéséhez. Öröm és megtiszteltetés volt számomra, hogy a közel két évtizedes múlttal rendelkező, a filmtudomány számára kiemelkedően jelentős Apertúrában közölhettem tanulmányomat. Nagyon örülök, hogy a diploma átvétele után sem szűnt meg a kapcsolatom az egyetemmel, hanem folytatódhat szakmai fórumokon, közös projektekben.
Válogatott szakmai szereplések, publikációk:
A gép mint kreatív alkotótárs. A mesterséges intelligencia alkalmazása a mozgóképek készítésében. Apertúra, 2023. tavasz.
Arcok és algoritmusok. A portré műfajának továbbgondolása. ÚjMűvészet, 23/6-7-8.
Neumann 120 – Hommage à Neumann János (A22 Galéria, Kepes Intézet, FUGA, 2023-2024)
Pixelkrónikák (Ruzsa Dénes és Spitzer Fruzsina kiállítása, Artézi Galéria, Budapest, 2023)
Miskolci Grafikai Triennále (Herman Ottó Múzeum – Miskolci Galéria, 2020)
DIGITAL ART BUDAPEST (THE BOX Galéria, Athén, Görögország, 2019)
1 kék pixel (Ruzsa Dénes és Spitzer Fruzsina kiállítása, MET Galéria, Budapest, 2018)
Carmarthen Bay Film Festival (Llanelli, Egyesült Királyság, 2017)
Madatac Contemporary Audio & New Media Arts Festival (Madrid, Spanyolország, 2017)
Uránia Filmnapok – A montázs (Uránia Nemzeti Filmszínház, Budapest, 2017)
CURRENTS – New Media Festival (Santa Fe, USA, 2016)
Generate – Festival für elektronische Künste (Tübingen, Németország, 2015, 2016, 2017)
Athens Animfest (Athen, Görögország, 2015, 2017)
Filmklub az Akadémián (Magyar Tudományos Akadémia, 2017)
Environmental Project International Exhibition (Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest, 2016)
Portobello Film Festival (London, UK, 2013, 2015)
Alexandre Trauner Art/Film Fesztivál (Szolnok, 2012, 2016, 2018, 2020)