Hírek, események, sikertörténetek

Top cikk
Friss

Tanszéki projektek

  • „A média mi vagyunk”. Közösségi filmkészítés workshop. Szakmai nap az újmédiás videokészítésről
    Pályázó neve: Tóth Zoltán János (szakmai koordinátor)

    Támogató: Nemzeti Kulturális Alap

    Megítélt támogatási összeg: 1 390 000 Ft

    Futamidő: 2018. szeptember-október

    Leírás: „A média mi vagyunk” workshop, ahogyan az esemény címe is jelzi, az online terekhez és csatornákhoz köthető átalakulásra helyezi a hangsúlyt, aminek az eredményeképpen a mozgóképkultúrán belül domináns fogyasztói és gyártási kategóriákká válnak a hálózati platformokra (Youtube, Instagram, Facebook stb.) gyártott videók. A mediális környezet megváltozása ezért szükségessé teszi a mozgókép fogalmának újraértelmezését, az új és folyamatosan változó médiafogyasztási szokások szociológiai, generációs stb. hátterének a feltárását. Az események célja tehát az volt, hogy az SZTE BTK Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék filmszakos hallgatói számára ezeket a jelenségeket szakértők segítségével tegyük értelmezhetővé elméletben és gyakorlatban.
  • EFOP-3.4.3-16-2016-00014 A Szegedi Tudományegyetem oktatási és szolgáltatási teljesítményének innovatív fejlesztése a munkaerő-piaci és a nemzetközi verseny kihívásaira való felkészülés jegyében
    Altéma: MA-képzések kompetencia alapú átalakítása (a filmtudományi mesterszak indításának előkészítése, a gyakorlati specializáció kidolgozása)

    Pályázó neve: Füzi Izabella és Tóth Zoltán János (szakmai koordinátorok)

    Támogatási összeg: 16.000.000

    Futamidő: 2017-2021

    Leírás: A projekt célja a Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszéken akkreditált új mesterképzési program, a filmtudomány MA 2018-as indításának előkészítése (2017/2018), az első két évfolyamon a kompetenciaalapú és hallgatóközpontú tanítás bevezetése, kipróbálása (2018-2020) és az eredmények, tanulságok integrálása (2021). A program különös hangsúlya a mesterképzés gyakorlati, filmkészítő specializációjának kidolgozása, vagyis a vizualitás kreatív, tudatos és felelős alkalmazására való felkészítés a képalkotás, képrögzítés, képmanipuláció és a képelemzés technikáinak elsajátítása által. A mintatanterv kidolgozásában a tanszék meglévő oktatási potenciálját kiegészítik a projekt keretében bevezetendő innovációk: a tutoriális rendszer megtervezése, a gyakorlati és kreatív vizualitás területein sikeres szakemberek bevonása a tanításba, tehetséggondozás, előkészítő tanfolyamok és workshopok megszervezése, digitális tananyagfejlesztés, a 10 kredites intézményen kívüli gyakorlat bevezetése.
  • Új, innovatív, kreatív ismeretterjesztő oktatási program megvalósítása, a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar művészeti képzéseinek (irodalom, film, színház) népszerűsítése a Szeged környéki középiskolákban NKA-pályázat
    Pályázó neve: Milián Orsolya

    Futamidő: 2018. április – 2018. június

    Elnyert összeg: 500.000 forint

    Leírás: Rendezvénysorozatunk célja az volt, hogy a Szeged környéki középiskolákban és a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudomány Karán folytatott bölcsészettudományi tanári munkát összekapcsoljuk, a középiskolásokat tájékoztatassuk a továbbtanulást illetően, bemutassuk a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának magyar nyelv és irodalom – irodalomtudomány szakirányát, filmelmélet és filmtörténet, valamint színháztudományi képzéseit, és népszerűsítsük a képzésekhez kapcsolódó tudományterületeket. Célunk volt továbbá, hogy a vidéki középiskolák és az SZTE BTK oktatói között élénkebb szakmai kapcsolatokat létesítsünk. Oktatóink négy Szeged környéki középiskolában − Horváth Mihály Gimnázium (Szentes), József Attila Gimnázium (Makó), Kosztolányi Dezső Tehetséggondozó Gimnázium (Szabadka), Katona József Gimnázium (Kecskemét) – tartottak rendhagyó irodalmi és filmelemző vendégórákat a pályaválasztó középiskolások részvételével, irodalom-, média-, dráma-, vagy osztályfőnöki óra keretében. A programsorozaton 4 középiskola mintegy 250 diákja vett részt.
  • A társadalmi innováció feltételeinek feltárása a tudás-alapú ipart támogató szolgáltatások fejlesztése

    Pályázó neve: Füzi Izabella (szakmai koordinátor)

    Pályázat neve:A társadalmi innováció feltételeinek feltárása a tudás-alapú ipart támogató szolgáltatások fejlesztése

    Projekt konkrét célja: Tudás-ipar igényeit kiszolgáló felsőoktatási szolgáltatások megalapozása a Dél-Alföldi Régióban

    Futamidő: 2015. április – 2015. október

    Elnyert összeg: 1.995.000 Ft

    Leírás: A SZTE BTK Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék gondozásában egy olyan új szakirányú továbbképzés kerül kidolgozásra és elindításra, mely mind a régióban, mind országos szinten pótolja a felsőfokú intézmények kínálatából eddig hiányzó projektmenedzseri feladatokért felelős reklámszakemberek képzését.

    A képzés kialakítása során nagy részben támaszkodunk az egyetemünkön már létező képzések kurzuskínálatára, így olyan órák, mint a médiajog, statisztika, piacelemzés stb. a gazdaságtudományi, illetve bölcsészettudományi karokon már létező szakmai tartalom kölcsönzésével valósulnak meg. A képzés akkreditációján túl hangsúlyos szerepet kap ennek az együttműködésnek a szakmai előkészítése is. A képzésben oktató szakemberek, illetve a témában érintett kutatók közreműködésével a reklámelmélet, a design, marketing stb. hazai diskurzusának a fellendítése érdekében workshopot és oktatói találkozót szervezünk. A közös fórumok és workshopok nyomán kerül szerkesztésre az előkészítő fázis második szakaszában az a tematikus folyóiratszám (az Apertúra folyóiratban), amely nem pusztán összegzi a hazai kérdésfeltevéseket a reklámszakmával kapcsolatban, de alapvető irodalmat is kínál a képzéshez.  

     

     

  • MTA Lendület részvételt támogató egyetemi pályázat 2014
    Pályázó neve: Füzi Izabella
    Pályázat neve: MTA Lendület részvételt támogató egyetemi pályázat 2014
    Futamidő: 2014. szeptember – 2015. május 31.
    Elnyert összeg: 2.000.000 Ft
    Leírás: A pályázat célja egy olyan kutatócsoport megalapítása, melynek célja a magyar vizuális tömegkultúra kialakulásának vizsgálata. A kutatás célkitűzése feltárni a modern tudat genezisének tömegkulturális alapjait a korszak vizuális kultúrájában a következő szempontrendszer alapján: a nagyvárosi kultúra és a tömegnyilvánosság szerkezetének összefüggései, a vizuális mező társadalmi és technikai felosztása a tömegkulturális műfajokban, a magasművészet és a tömegkultúra jelölőinek összehasonlító vizsgálata, a 20. századi tömegfogalom kialakulása a korabeli esztétikai és filozófiai diskurzusokban, a mozgóképről szóló írások mint a médiumok és művészetek reflexiója.
    A kutatócsoport munkájának eredménye a 2015 szeptemberében tartandó workshopon, valamint az Apertúra 2016. téli tematikus számában lesz hozzáférhető.
  • Hungary – Serbia IPA Cross-border Co-operation Programme
    Pályázó neve: Szegedi Tudományegyetem, Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék
    Pályázat neve: Hungary – Serbia IPA Cross-border Co-operation Programme; Cinema Contact - Promotion intercultural exchange and understanding between people in border regions through film (HUSRB/1002/222/072)
    Futamidő: 2011. december 15. – 2012 december 15.
    Elnyert összeg: 44.760 euró

    Leírás: A projekt a magyar és szerb kultúra kölcsönös megismerését, népszerűsítését célozta meg a film médiumának segítségével, valamint a filmkultúra szférájában dolgozó szakemberek együttműködésének kialakítására, fiatal tehetségek felfedezésére vállalkozott a határmenti régiókban. A projekt keretében a következő tevékenységeket végeztük el: datbázisépítés (magyar és szerb filmes alkotókról); konferenciák szervezése és rendezése; szerb tematikus filmhét szervezése és megrendezése Szegeden; fiatal filmesek, diákfilmesek kisfilmjeinek forgatása neves tutorok mentorálásával a Szegedi Tudományegyetemen; pályázat útján kiválasztott tehetséges diákfilmesek részvétele az újvidéki Cinema City Nemzetközi Filmfesztivál filmes workshopján; „Ifjú tehetségekért” verseny megszervezése és lebonyolítása; projektmenedzsment. A program keretében leforgatott egyik kisfilm, Urbán Anikó SZTE-s egyetemi hallgató Fél tíz című rövidfilmje az újvidéki Cinem City Nemzetközi Filmfesztivál Up to 10.000 bucks! Young Talent’s Competition nevű versenyszekciójának nagydíját nyerte meg. A további kisfilmek több hazai és nemzetközi diák- és rövidfilmfesztiválon szerepeltek. A projekt keretében megvalósított adatbázisra angol nyelvű, a magyar filmkultúrát, neves és pályakezdő alkotóit bemutató honlapot építettünk (filmhungary.vizkult.hu), mely mai napig elérhető online.
  • OTKA - A dialogikus értelmezés interdiszciplináris elmélete és a kulturális szöveg alakváltozatai
    Pályázó neve: Odorics Ferenc (főpályázó)
    Pályázat neve: OTKA; A dialogikus értelmezés interdiszciplináris elmélete és a kulturális szöveg alakváltozatai (Verbalitás, vizualitás és multimedialitás) (Témaszám: T 049295)
    Futamidő: 2005-2009.
    Leírás: A projekt arra vállalkozott, hogy kidolgozza a verbális, a vizuális és a multimediális szövegek és mualkotások értelmezésének dialogikus, interdiszciplináris elméletét. A történeti előzmények leírására vonatkozó kutatási egység feladatait a tervek szerint végeztük el. A monologikus értelmezéseket irányító stratégiák a referencialitás, a társadalmi elkötelezettség és a történeti hűség normái köré szerveződve alapvetően nem alkalmasak a verbális, a vizuális és a multimediális szövegek és mualkotások értelmezésének kielégítő végrehajtására. Jelentős eredményeket értünk el a kulturális szöveg retorikájának kidolgozásában (itt elsősorban Milián Orsolya és Sághy Miklós doktori disszertációjára és Szilasi László könyvére gondolunk), illetve a multimedialitás értelmezési eljárásainak hasznosításában és továbbfejlesztésében főként a filmelmélet területén. A multimedialitás vonalán Müllner András munkái érdemelnek figyelmet, a filmelméleti kutatásokban Füzi Izabella, Sághy Miklós és Török Ervin ért el jelentős eredményeket. Filmelméleti vonalon elsősorban a verbális és vizuális narráció összevetésében, illetve a retorika eszközkészletének filmes alkalmazásában történtek előrelépések. Elmondhatjuk, hogy a projekt ideje alatt a Szegedi Egyetemen egy olyan – az irodalomelméleti eredményekre támaszkodó – filmes és a vizuális kultúra alapkérdéseivel foglalkozó tudományos műhely jött létre, amely méltán igényelheti az országos tudományosság figyelmét.
  • Vizuális és irodalmi narráció című digitális egyetemi tananyag elkészítése
    Pályázat neve: Vizuális és irodalmi narráció (komparatív vizsgálat) című digitális egyetemi tananyag elkészítése (HEFOP-3.3.1-P.-2004-09-0134/1.0)
    Elnyert összeg: 750.000 Ft
    Futamidő: 2005. szeptember – 2006. június
    Leírás: A HEFOP keretében elnyert és a tanszék több oktatójának közreműködésével megvalósított pályázat eredménye az a digitális tananyag, amely problémacentrikus bevezetést és átfogó szempontrendszert kínál a filmi és irodalmi narratológia oktatásához. Mindkét kötet a hazai narratológiai kurzusok kötelező szakirodalmaként is használatos. Füzi Izabella – Török Ervin: Bevezetés az epikai fikció és a narratív film elemzésébe. Szeged, 2006.
    http://mmi.elte.hu/szabadbolcseszet/mmi.elte.hu/szabadbolcseszet/index7334.html?option=com_tanelem&id_tanelem=350&tip=0 Verbális és vizuális narráció. Szöveggyűjtemény. Szeged, 2006. http://mmi.elte.hu/szabadbolcseszet/mmi.elte.hu/szabadbolcseszet/indexab13.html?option=com_tanelem&id_tanelem=351&tip=0
  • Magyar Mozgókép Közalapítvány, Filmelmélet és filmtörténet speciális képzés a Szegedi Egyetemen 2006/2007
    Pályázó neve: Szegedi Tudományegyetem, Modern Magyar Irodalmi Tanszék
    Pályázat neve: Magyar Mozgókép Közalapítvány, Filmelmélet és filmtörténet speciális képzés a Szegedi Egyetemen 2006/2007
    Elnyert összeg: 2.000.000 Ft
    Futamidő: 2006/2007-es egyetemi év
    Leírás: A Filmelmélet és filmtörténet speciális képzés 2004 szeptemberében indult az SZTE BTK Modern Magyar Irodalmi Tanszék Irodalomelmélet Tanszéki Csoport szervezésében szerves folytatásaként a képiség, vizuális narráció, irodalom és film, kép és szöveg témakörében az Összehasonlító Irodalomtudományi Tanszéken meghirdetett kurzusoknak és kutatásoknak. Az MMK által megítélt támogatást a Filmelmélet és filmtörténet speciális képzés oktatói tiszteletdíjainak kifizetésére használtuk fel.
  • OTKA – Tematikus és ifjúsági pályázat;
    Pályázó neve: Hódosy Annamária (főpályázó)
    Pályázat neve: OTKA – Tematikus és ifjúsági pályázat; Az élő retorika. Retorikai fogalomrendszerek relevanciája az irodalmi művek befogadásában (Témaszám: T 046924)
    Futamidő: 2004-2007.
    Leírás: A kutatási program első szakaszában (Hagyományok) terveink szerint elvégeztük a klasszikus és az "új" retorika alapműveinek áttekintését és feldolgozását, a második szakaszban (Stratégiák) megalkottuk azt a stratégiai rendszert, amely működőképessé tette az elméletek statikus kereteit, a harmadik szakaszban (Olvasatok) pedig működésbe hoztuk a retorikai alapú olvasási szabályrendszereket. Az elsősorban a metaszemémák (eminensen a metafora, metonímia és szinekdoché) által működtetett tropológiai eljárások (az értelmezés tropológiája) mellett a szöveg materialitására alapozott hypogrammatikus olvasási stratégiák bizonyultak hatékonynak. A kutatás negyedik szakaszában (Megértés) a huszadik század magyar irodalmának meghatározó alkotásainak (elsősorban József Attila, Mikszáth Kálmán, Ottlik Géza, Mészöly Miklós, Esterházy Péter műveinek) értelmezései részben és jótékonyan módosították mind az elméleti keretet, mind a működőképes stratégiákat. Nyilvánvalóvá vált, hogy a különböző retorikai eljárások nem egymást kizáró szisztémák, sokkal inkább egymásra épülő és egymást segítő olvasási módszerek. A kutatás négy éve alatt négy konferenciát szerveztünk, kiadtunk négy könyvet (két fordításgyűjteményt, egy konferenciakötetet és egy tanulmánygyűjteményt), s a projekt résztvevői közül négyen sikeresen védték meg doktori disszertációjukat.
  • A nemzeti irodalomtörténet-írás módszertani hagyományai és mai lehetőségei
    Pályázó neve: Odorics Ferenc (főpályázó)
    Pályázat neve: A nemzeti irodalomtörténet-írás módszertani hagyományai és mai lehetőségei (Nyilvántartási szám: NKFP OM-475/2001)
    Futamidő: 2001-2004
    Elnyetr összeg: 3.500.000 Ft
    Leírás: Projektünk legfőbb célja az, hogy megkíséreljük kidolgozni az irodalomtörténet-írás olyan új módszertani és fogalmi kereteit, amelyek összhangba kerülnének napjaink irodalomelméleti meglátásaival. Keretekről szólok – többes számban. Ebben az esetben nagyon fontos a többes szám; nincsen (és elvileg nem is lehet) szó egyetlen, illetve egységes fogalmi keretről. Eleve többféle modellben gondolkodunk, s a különbségeket nem vagy nem elsősorban a tárgyválasztásból származtatjuk, hanem a megközelítés szempontjaiból. Ugyanakkor fontos számunkra az is, hogy minél szélesebb övezetben mérjük fel a lehetőségeket – a magyar hagyományokat is újravizsgálva, gondosan mérlegelve, hogy mi szólaltatható meg belőlük és mi nem. Három nagyobb területen folyik a kutatás. Az első: a magyar irodalomtörténet-írás hagyományainak vizsgálata. A második: a világirodalom megjelenítése a magyar irodalomtörténet-írásban. A harmadik: az irodalomtörténet-írás újabb elméleti kérdései.
  • Retorikai stratégiák – az értelmezés trópusai
    Pályázó neve: Odorics Ferenc (főpályázó)
    Pályázat neve: Retorikai stratégiák – az értelmezés trópusai (Nyilvántartási szám: OTKA T 035129)
    Futamidő: 2001-2003
    Elnyert összeg: 2.100.000 Ft
    Leírás: A kutatás az interpretációelmélet és a retorika tárgy- és problématerületének egymásraolvasását tűzte ki alapvető céljául. Miképpen segíthet a retorika fogalomkészletének mozgósítása az irodalmi művek értelmezése során? Igazoltuk, hogy az irodalmi interpretáció leírható retorikai műveletek segítségével, így kidolgoztunk egy olyan interpretációs készletet (elméleti-módszertani értelmezések sorozatát), amelyet retorikai stratégiák alkotnak. Interpretációs stratégiáink mozgásba hozták a modern és posztstrukturalista irodalomelméletek számos reprezentatív szövegét és a XIX-XX. századi magyar irodalom kanonikus műveit is.
  • Interaktív irodalomelmélet
    Pályázó neve: Odorics Ferenc (főpályázó)
    Pályázat neve: Interaktív irodalomelmélet (Nyilvántartási szám: SOROS–FEPP 238/97)
    Elnyert összeg: 6.000.000 Ft
    Futamidő: 1999-2002
    Leírás: Tudománytörténeti jelentőségű Esterházy Péter regényének (Fuharosok) interaktív multimédiális feldolgozása CD-ROM-on. Ez az eszköz lehetővé tette, hogy digitális módon megjelenítsük az interpretáció összetett és szerteágazó folyamatait.
  • 1956-2000 Az ezredvég egyetemes magyar irodalma feldolgozásának elméleti és módszertani kerete
    Pályázó neve: Odorics Ferenc (főpályázó)
    Pályázat neve: 1956-2000 Az ezredvég egyetemes magyar irodalma feldolgozásának elméleti és módszertani kerete (Nyilvántartási szám: FKFP 1218/1997)
    Futamidő: 1997-2000
    Elnyert összeg: 1.800.000 Ft
    Leírás: Előzetes elképzeléseink egy olyan irodalomtörténet-írási módszertan kidolgozására irányult, amely elsősorban a kanonikus mozgásokat figyelte. Kitűzött céljainkat (2 konferencia megrendezése, 3 könyv kiadása, publikációk) megvalósítottuk, s így közvetetten járultunk-járulunk hozzá az ezredvég magyar irodalma történetének megírásához.
  • Elmélet és történet: 1956-2000. Az ezredvég magyar irodalmának elméleti és történeti vizsgálata (Nyilvántartási szám: OTKA T 022721)
    Pályázó neve: Odorics Ferenc (főpályázó)
    Pályázat neve: Elmélet és történet: 1956-2000. Az ezredvég magyar irodalmának elméleti és történeti vizsgálata (Nyilvántartási szám: OTKA T 022721)
    Futamidő: 1997-2000
    Elnyert összeg: 4.500.000 Ft
    Leírás: A kutatás egy dekonstruktív irodalomtörténet-írási program lehetőségeinek vizsgálatára irányult. Előföltevéseinknek megfelelően zajlott le a kutatás: hagyományos (lineáris, koherens, célelvű) irodalomtörténet-írás dekonstruktív keretben nem volt lehetséges. A kitűzött céljainkat (elektronikus adatbáziskészítés, 3 konferencia megrendezése, 3 könyv kiadása, publikációk) alapvetően megvalósítottuk, s így közvetetten járultunk-járulunk hozzá az ezredvég magyar irodalma történetének megírásához. Talán tudománytörténeti jelentőségű Esterházy Péter regényének (Fuharosok) interaktív multimédiális feldolgozása CD-ROM-on.
  • Interactive Theory of Literary History - Interaktív Irodalomelmélet: az interaktivitás, a dialogikusság és a multimédialitás lehetőségei az irodalomoktatásban és az irodalomtudományban
    Pályázó neve: Odorics Ferenc (főpályázó)
    Pályázat neve: Interactive Theory of Literary History - Interaktív Irodalomelmélet: az interaktivitás, a dialogikusság és a multimédialitás lehetőségei az irodalomoktatásban és az irodalomtudományban (Nyilvántartási szám: TEMPUS JEP_12436-97)
    Futamidő: 1997-2001
    Elnyert összeg: 58.000.000 Ft
    Az együttműködő intézmények és a programvezetők: a Babeş-Bolyai Egyetem Magyar Irodalomtudományi Tanszéke (Kolozsvár), programvezető: Cs. Gyímesi Éva PhD., egyetemi tanár; a Bécsi Egyetem Finnugor Tanszéke, programvezető: Deréky Pál, PhD., egyetemi tanár; az ELTE Összehasonlító és Általános irodalomtudományi Tanszéke, programvezető: Kulcsár Szabó Ernő, akadémikus, egyetemi tanár; a JATE Összehasonlító Irodalomtudományi Tanszéke, programvezető: Odorics Ferenc, egyetemi docens.
  • Elmélet és történet: 1957-2000. Az ezredvég magyar irodalmának történeti és elméleti vizsgálata
    Pályázó neve: Odorics Ferenc (főpályázó)
    Pályázat neve: Elmélet és történet: 1957-2000. Az ezredvég magyar irodalmának történeti és elméleti vizsgálata (Nyilvántartási szám: AMFK 393/96)
    Elnyert összeg: 2.700.000 Ft
    Futamidő: 1997
    Leírás: A program részben, esetenként teljes egészében feldolgozatlan kutatási tárggyal (A magyar irodalom története 1957-2000) rendelkezik. A program újszerűsége nemcsak tárgyában, hanem módszertanában is megmutatkozik, mivel olyan metodológiai keretet dolgoz ki, amely segítségével mátrixszerű egységességel dolgozható fel a korszak irodalma és ez egyben mintául szolgál a magyar irodalom más periódusainak vizsgálatához is. A nyolcvanas években a Szegedi Szemiotikai Iskola, az utóbbi néhány évben pedig a JATE Irodalomelmélet Csoport számos kiadványa (a Studia Poetica és a deKON-könyvek kötetei) igazolják tudománytörténetileg is a program elméleti és módszertani megalapozottságát.
  • Elmélet és interpretáció
    Pályázó neve: Odorics Ferenc (főpályázó)
    Pályázat neve: Elmélet és interpretáció (Nyilvántartási szám: FEFA IV/1600)
    Futamidő: 1994-1996
    Elnyert összeg: 2.500.000 Ft
    Leírás: A pályázat az Összehasonlító Irodalomtudományi Tanszéken folyó irodalomelméleti és irodalomértelmező kurzusok tervezésének és működtetésének korszerűsítésére vállalkozott. A korszerűsítés megalapozásaként két, műhelybeszélgetéssel összekapcsolt konferenciát szerveztünk, s könyv alakban megjelentettük a konferenciák anyagát.
  • Elmélet és történet. Az ezredvég magyar irodalmának történeti és elméleti vizsgálata
    Pályázó neve: Odorics Ferenc (főpályázó)
    Pályázat neve: Elmélet és történet. Az ezredvég magyar irodalmának történeti és elméleti vizsgálata (Nyilvántartási szám: MKM 695)
    Futamidő: 1996
    Elnyert összeg: 800.000 Ft
    Leírás: A program részben, esetenként teljes egészében feldolgozatlan kutatási tárggyal (A magyar irodalom története 1957-2000) rendelkezik. A program újszerűsége nemcsak tárgyában, hanem módszertanában is megmutatkozik, mivel olyan metodológiai keretet dolgoz ki, amely segítségével mátrixszerű egységességel dolgozható fel a korszak irodalma és ez egyben mintául szolgál a magyar irodalom más periódusainak vizsgálatához is. A nyolcvanas években a Szegedi Szemiotikai Iskola, az utóbbi néhány évben pedig a JATE Irodalomelmélet Csoport számos kiadványa (a Studia Poetica és a deKON-könyvek kötetei) igazolják tudománytörténetileg is a program elméleti és módszertani megalapozottságát.
  • Irodalomelmélet és interpretáció
    Pályázó neve: Odorics Ferenc (főpályázó)
    Pályázat neve: Irodalomelmélet és interpretáció (Nyilvántartási szám: SOROS-HESP 039/0112)
    Futamidő: 1994-1996
    Összeg: 2.800.000 Ft
    A pályázat az Összehasonlító Irodalomtudományi Tanszéken folyó irodalomelméleti és irodalomértelmező kurzusok tervezésének és működtetésének korszerűsítésére vállalkozott. Digitális irodalomelméleti terminustárt készítettünk.
  • Irodalomelmélet és –értelmezés
    Pályázó neve: Odorics Ferenc (főpályázó)
    Pályázat neve: Irodalomelmélet és –értelmezés (Nyilvántartási szám: AMFK 729/94)
    Futamidő: 1994
    Összeg: 1.200.000 Ft
    A pályázat az Összehasonlító Irodalomtudományi Tanszéken folyó irodalomelméleti és irodalomértelmező kurzusok tervezésének és működtetésének korszerűsítésére vállalkozott. Könyv alakban megjelenő szöveggyűjteményeket készítettünk elő.

Egyéni projektek

  • Füzi Izabella
    Pályázó neve: Füzi Izabella

    Pályázat: Fulbright Kutatói Ösztöndíj (2019. február-június)
    Leírás: Early cinema from the perspective of media archaeology and social history. A comparative study of the American and Hungarian cultural modernities.
    My current research focuses on a relatively short historical period, which turned out to be crucial in negotiating western influences through the mass circulation and distribution of cultural products. This period (from the turn of the 20th century to the end of WW1) coincides with the emergence of the visual mass culture in Hungary, and at the same time it is marked by increasing social and national tensions. Just as the new technical achievements in transportation, communication, urbanization, cultural responses to the challenges of the modern experience were also travelling worldwide. Alongside other modern technical inventions (railways, telegraph, telephone), cinema was one of the technical media able of “conquering space and time” and circulating the experiences of modernity, leading to its decisive role in constituting a mass-audience and forging a global public by producing a globally successful product, that of the classical narrative film.

    Bolyai János Kutatási Ösztöndíj (2010. szeptember – 2013. június)
    Leírás: Mozgófénykép és vizuális kultúra a századelőn. Korai magyar filmelmélet. A kutatás feltérképezte és elemezte az 1908 és 1930 közti időszak meghatározó filmelméleti-esztétikai szövegeit. Az első kutatási évben az elemzés fókusza az esztétikai-mediális összefüggések feltérképezése a film mint művészet és a film mint tömegmédium és technikai médium eltérő keretrendszerében. A második évben két fogalom adta a vizsgálat fókuszát: a hang (mint a hangosfilm által megnyitott új érzékterület és annak a vizualitáshoz való szerkezeti viszonya) és a mozgás (mint a 19-20. századi modernitás többszörösen is kontextualizált jelensége a tudományban, technikában, mindennapi életben, filozófiában, művészetekben). A harmadik év kutatásának célja, hogy a film és a mozi korabeli tapasztalatát a modern tudat tömegkulturális formáinak kölcsönhatásában artikulálja, s így a korábbi elméleti-esztétikai kutatást egy tágabb társadalomtörténeti kontextusba helyezve, a film gyakorlatában és elméletében a korabeli vizuális kultúra sajátosan jellemző mintázatát mutassa fel.

    Magyar Állami Eötvös Ösztöndíj (2010. június-augusztus)
    Leírás: Balázs Béla és a korai filmelmélet. Balázs filmelméleti írásait sajátos esztétikai programja és a korabeli nemzetközi filmelméleti írások összefüggésében kontextualizálva a kutatás a film nyelvi, esztétikai aspektusát és a film társadalmi szerepét vizsgálta.
    Magyar Állami Eötvös Ösztöndíj (2008. május-augusztus)
    Leírás: Bódy Gábor film- és képelmélete. Bódy komplex filmszemiotikájának sikerül integrálnia a jel pierce-i leírásának mindhárom aspektusát (index, ikon, szimbólum). Írásai egy meg nem írt képelmélet gondolatcsíráit tartalmazzák (vizuális bázis, végtelen tükröződés stb.) és termékenyen olvashatók össze a dekonstrukció és a posztstrukturalista elméletek képfelfogásaival.
  • Hódosy Annamária
    Pályázó neve: Hódosy Annamária

    Bolyai János Kutatási Ösztöndíj (2003-2006)
    A pályázatban megjelölt téma "Kulcsmetaforák az irodalomban". A cím az irodalom problémáját és intézményrendszerét szimbolikusan megjelenítő "meta"-motívumok tárgyalását takarja, amelyek létét és működését a legfontosabbakat tartalmazó világirodalmi, illetve magyar irodalmi művek elemzésével kívántam demonstrálni.
  • Milián Orsolya
    Pályázó neve: Milián Orsolya

    Pályázat neve: Bolyai János Kutatási Ösztöndíj (2017–2020)
    Leírás: A pályázatban megjelölt téma: „Médiumköziség, szkripto-vizualitás, remedializáció és mediális versengés az ekphrasziszokban”. A pályázat komparatisztikai, kultúra- és médiatudományi elméleti keretben vizsgálja az ekphrasziszokat (műtárgyleírásokat), az intermedialitás kérdéskörét tartva szem előtt. McLuhan-i, illetve kittleri nézőpontból szemlélve az intermedialitást, rá kell kérdeznünk arra, mit és hogyan formálnak, szerveznek meg vagy át az egyes médiumok az egymással történő összekapcsolódásaik során. Más szavakkal: milyen „képet” alkot egyik médium a másikról, szinkrón szocio-kulturális és mediális kontextusaikról vagy rólunk, befogadóikról? E kérdések megválaszolása érdekében elemző esettanulmányaim elsődlegesen annak feltárására irányulnak, hogy az ekphrasziszokban a képek és a szövegek egymásba „íródása”, keveredése során hogyan nyilvánul meg és milyen esztétikai, kultúr- vagy társadalomkritikai téttel bír a médiumok nyílt vagy burkolt versengése (l. da Vinci paragonéja). Emellett olyan irodalmi toposzok, jellegzetes retorikai vagy narratív fogások, esztétikai-perceptuális konvenció-mintázatok feltárása a cél, amelyek a reprezentáció heterogenitásának, a kép/szöveg „varratnak” (W. J. T. Mitchell) a megképzése által megteremtik a mediális Másikat, sokszor az irodalmi szöveg önprezentációját vagy öndefinícóját, máskor a nyelv/szépirodalom „magasabbrendűségét” vagy éppen a vizuális reprezentációkhoz viszonyított „alulmaradását” viszik színre. Az esettanulmányok a milói Vénusz, az Ikarosz bukása és a Vak vezet világtalant Magyar és világirodalmi ekphrasztikus tradícióiból merítenek, vizsgálják a fotóekphrasziszok kérdését. A kutatás harmadik évében a film megjelenését közvetlenül követő, a „fiatal” médiumra reagáló magyar lírahagyományból vett példákat, valamint a Mozgófénykép Híradóban, a Mozihétben, a Pesti Moziban és a Nyugatban közölt filmesztétikai, filmkritikai cikkeket vizsgálok, arra keresve a választ, hogy hogyan rajzolják meg az „új” médium, a film portréját a magyar magasirodalom képviselői.
    Campus Hungary Ösztöndíj
    Leírás: egy hónapos (2015 januári) kutatóút a németországi Siegeni Egyetem Médiatudományi Tanszékén. A tanulmányút ideje alatt Gisbert Kranz életművét és a Bildgedicht szakirodalmát kutattam, ami elengedhetetlen volt a Remediation and Medial Struggle in Ekphrases című tanulmányom elkészítéséhez.
    „Kutatóegyetemi Kiválósági Központ létrehozása a Szegedi Tudományegyetemen” (TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0005)
    Leírás: 2010-2012 közt részesültem a posztdoktori ösztöndíjban, amely több konferencia-fellépést és az intermedialitással, az ekphrasziszokkal kapcsolatos tanulmányok megírását és közzétételét tette lehetővé. A kutatások eredményeit az Átlépések című tanulmánykötetemben tettem közzé (Budapest, Palimpszeszt-Prae.hu, 2012. 180. o.).

    Móricz Zsigmond irodalmi ösztöndíj
    Leírás: a 2009-ben elnyert Móricz-ösztöndíj lehetővé tette, hogy az önéletrajz-elméletekben és a kortárs magyar önéletírás jelenségeiben mélyedhessek el. Kutatásai eredményeimet a „Közelítés az önéletrajzi metafikció jelenségéhez” című tanulmányomban összegeztem (In Átlépések. Budapest, Palimpszeszt-Prae.hu, 2012. 2014-118.)
  • Odorics Ferenc
    Pályázó neve: Odorics Ferenc

    Irodalomelmélet B/ szak előkészítése és bevezetése (Nyilvántartási szám: PFP-JATE-BTK-0277/1997)
    Leírás: A pályázat a József Attila Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának Összehasonlító Irodalomtudományi Tanszékén kidolgozandó és bevezetendő Irodalomelmélet B/ szakra irányul. Ennek szükségességét a diszciplína megerősödése és a hallgatói érdeklődés élénkülése indokolja.
    Bevezetés az irodalomelméletbe és irodalomértelmezésbe (Nyilvántartási szám: MKM 795/95) Leírás: A pályázat a Bevezetés az irodalomelméletbe és a Bevezetés irodalomértelmezésbe című tárgyak korszerűsítésére és az oktatandó tananyag átstrukturálásra vállalkozott.
  • Sághy Miklós
    Pályázó neve: Sághy Miklós

    Pályázat neve: Mikes Kelemen Program kutatói ösztöndíja
    Leírás: három hónapos kutatóút (2017. december – 2018. február) San Franciscóban, az Egyesült Államokban. A kutatás célja: a kulturális és mindennapi élet emlékeinek tanulmányozása (és archiválása) a magyar diaszpórában. Eredménye: 25 életút interjú, valamint az Öbölkörnyéki magyarság történetét feldolgozó tanulmány.

    Pályázat neve: Mikes Kelemen Program kutatói ösztöndíja
    Leírás: négy hónapos kutatóút (2016. október – 2017. január) Sydneyben, Ausztráliában. A kutatás célja: a kulturális és az irodalmi élet emlékeinek tanulmányozása (és archiválása) a magyar diaszpórában. A kutatás eredménye: 20 életút interjú, valamint a Magyar irodalom a Dél Keresztje alatt című, rövid íróportrékat tartalmazó tanulmány.

    Campus Hungary Ösztöndíj
    Leírás: egy hónapos kutatóút 2014 júliusában Londonba, az Egyesült Királyságba. A kutatás székhelye: British Film Institute (BFI). Célja: Az irodalomra közelítő kamera (20. századi magyar irodalmi művek adaptációi) című monográfiám bevezető, elméleti fejezetének elkészítése. A tanulmányút elengedhetetlenül hasznos volt az anyaggyűjtéshez, illetve az adaptáció problémakörének nemzetközi kontextusba helyezéséhez.

    Magyar Állami Eötvös Ösztöndíj
    Leírás: három hónapos kutatóút Kanadába 2009-ben. Ennek keretében lehetőségem nyílt a University of Montreal Center for Research on Intermediality (CRI) intézetében kutatni. A kutatóút eredményeképpen elkészítettem a Fény retorikája című, intermedialitás témakörét érintő monográfiám elméleti bevezetőjét.

    Bolyai János Kutatói Ösztöndíj
    Leírás: 2009 és 2012 között részesültem az ösztöndíj támogatásában. Ez idő alatt elkészítettem Az irodalomra közelítő kamera (20. századi magyar irodalmi művek adaptációi) című, az irodalmi adaptáció tárgykörét érintő monográfiám döntő részét.

  • Török Ervin
    Pályázó neve: Török Ervin

    Pályázat neve: Bolyai János Kutatási Ösztöndíj (Műfajiság és narráció, 2009-2011)
    Leírás: A pályázat a történetek létmódját és funkcióját vizsgálta, különös tekintettel a szatírára mint műfajra és mint hangnemre, beállítottságra. A szatíra XVIII-XX. századi változatainak diszkurzív stratégiáit elemezte. A pályázat során végzett kutatásokat A szatíra diskurzusai a modernitásban című tanulmánykötetben publikáltam (Szeged, Pompeji 2014).

wordpress website design