1. A TECHNIKAI KÉPRÖGZÍTÉS KULTÚRTÖRTÉNETI SZEREPÉNEk ÉRTELMEZÉSE
CÉL: Bemutatni, hogy a technikai kép hogyan illeszkedik a kulturális paradigmarendszerbe, felvázolni a kétféle elképzelés (organikus fejlődés, a konvenciók változásának eredménye, illetve az optikai illúziókeltés egyre tökéletesedő módja) lehetőségeit. Megidézni a technikai képről való gondolkodás jelentős teoretikusainak gondolatait, ezek segítségével közelebb jutni a téma megértéséhez.
A dolgozatban jussunk el a képi fordulat mai problematikájához, a virtuális valóság és a digitalizáció kérdésfelvetéseihez.
Térjünk ki egy-egy sajtófotó részletes elemzésére, melynek során az ottlét illúziójának (reprodukció) és az ábrázolás szerepének a kettősségéről tegyünk érvényes megállapításokat.
ALAPFOGALMAK: kommunikáció, kommunikációs modell, kód, jelrendszer, közvetett, mediatizált kommunikáció, kép és valóság, a képek mágikus természete, kép – képsor, fotografikus kép, látás, látásérzékelés tehetetlensége, mozi, mozgókép, film, reprezentáció, ábrázolás, valóságos, valószerű, virtuális valóság, Gutenberg-galaxis, az optikai találmányok nevei
2. A TELEVÍZIÓ VALÓSÁGFELFOGÁSÁNAK ÉRTELMEZÉSE A MÉDIUM MEGJELENÉSÉTŐL A VALÓSÁGSHOW-MŰSOROKIG
CÉL: A televíziós valóságábrázolás témakörénél a médiareprezentáció problematikáját járnánk körül. Az őstelevízió strukturális és tartalmi konzekvenciáiból kiindulva jutnánk el napjaink neotelevíziójának kódrendszeréig, felépítéséig, hatásvizsgálatáig – a befogadáselméletek maximális figyelembevételével.
Széles példaeseti skálát felvonultatva kell a feladatot megoldanunk; kereskedelmi és közszolgálati csatorna egyaránt szerepeljen a válogatás szempontjainál.
A dolgozat térjen ki a morális pánik, a médiaetika, a médiapesszimista diskurzus kérdésfelvetéseire is! Minden megállapítás tartalmazzon egy-egy szemleletes példát is!
ALAPFOGALMAK: kommunikáció, kommunikációs modell, tömegkommunikáció, kód, jelrendszer, közvetett, mediatizált kommunikáció, reprezentáció, ábrázolás, valóságos, valószerű, televalóság, show-műsor, műsortípus, neotelevízió, agenda setting, médiatörvény, médiaetika
3. A SZEREPLŐK DINAMIKUSAN VÁLTOZÓ STÁTUSZHELYZETÉNEK ELEMZÉSE, ÉRTÉKELÉSE A MOZGÓKÉPI SZÖVEGEKBEN
Cél: A dolgozat tárja fel – releváns filmtörténeti és mai mozgóképes példák alapján – a szereplők viszonyrendszerét, a cselekmény menete által megszülető és felbomló szövetségeket, a társas kapcsolatok újrarendeződésének vagy éppen a magánynak dinamikusan kirajzolódó arculatát. Fordítson figyelmet a látvány megszervezésének finom kapcsolódásaira a szereplők jellemzésekor, próbáljon párhuzamokat találni a színészi játék és a filmes ábrázolástechnika között.
ALAPFOGALMAK: szerepjáték, hitelesség, karakter, pozíció, natúr színészek, típus és archetípus, sztár, sztárkultusz, fotogenitás, kameraérzékenység, valóságillúzió megteremtése, Lee Strasberg, Sztanyiszlavszkij, Mejerhold, a kommunikáció nyelvi és nem nyelvi kifejezőeszközei